Vragen aan Piet Tuytel 4. ( 2-7-2025 )
Vragen aan Piet Tuytel: 1-2-3 waren op 9 juli 2025 bij elkaar 1000 keer aangeklikt ! nog een keer dan: 4
Piet Tuytel Z.T. Collage 2015 52/26 cmJe kunt van alles beweren over het beeldend werk van Piet Tuytel, maar niet dat het werk saai is. Zijn drie dimensionale werken, groot of klein van formaat, zijn reliëfs of collages hebben altijd wel een verrassend element in vorm of kleur in petto. Waarbij de zwaartekracht soms ook een rol toebedacht krijgt.
1/ Wat mij op viel toen ik zijn werkruimte op zolder betrad op 6 juni 25, was dat de werken die hij onder handen had en waarvan sommige klaar of bijna klaar waren een prettige, optimistische, frisse uitstraling hadden. Vergelijkbaar met zijn beelden tijdens Art-Zuid in 2017*. Sommige collages waren soms plat soms verbonden met een klein ruimtelijk object, wat de ruimte een andere beleving mee gaf. Nieuw voor mij was het toepassen van aangesneden zwart/wit foto's, een beeld in een beeld, dat werkte goed, waar kwamen die foto's vandaan ?
PT
Ze zijn uit 1978-79, door mij gemaakt en afgedrukt tijdens mijn studie aan de academie in Tilburg.Ik fotografeerde alles wat mijn oog trok. Er is geen mens op te zien. Wel ruimtes en materialen, veelal achteloos achtergelaten. Martin Stoop leerde mij toen het hele fotografie procede, inclusief het afdrukken ( en ontwikkelen van kleur dia's ).
-
2/ Het hergebruik van materiaal is een kenmerk van de collage en de assemblage. De gebruikte techniek kan verschillen, de een scheurt, de ander knipt bruikbare onderdelen uit een bestaande afbeelding of b.v. een stuk gekleurd papier. Jij kiest niet voor knippen of scheuren ( misschien te artistiek ? ) maar voor het snijden langs een lineaal, zoals je eerder deed bij de vinyl-werken, dat is dus jouw methode !
PT
Door te snijden langs een lineaal kan ik nauwkeurig de ruimte in de foto selecteren. Het moment ( van het afdrukken ) is hierbij leidend. Hierna bestaat die situatie niet meer. Je kijkt zo optimaal naar een ruimte in de tijd.
-
3/ Maar omgekeerd, krijg je uit jouw collages wel eens ideeën voor 3 Dimensionale beelden ?
PT
Al mijn werk handelt over Ruimte. De collages voegen het aspect Tijd toe. Momenteel werk ik aan grotere objecten waarin ook foto's bouwmateriaal zijn. Resultaten zijn te zien op mijn solo-tentoonstelling bij galerie VIVID in Rotterdam in 2026.
-
4/ Carel Visser vond het dingen uitknippen als handeling " ontzettend lekker " heb jij dat gevoel ook bij het aansnijden van je foto's ?
PT
Nee, wel geniet ik van hetgeen me " toevalt " wat onverwacht resteert.
-
5/ Jij plakt onderdelen vaak op een witte ondergrond, waardoor ze een heldere uitstraling krijgen, bij sommige werken voeg je nog object achtige zaken toe, voor het reliëf effect ?
PT
Een bijna witte ondergrond. Een ongelimiteerde Ruimte. Het toont iedere bewerking optimaal.Het toont ieder 2D-aspect optimaal. Het is zonder identiteit of maat. Het is aan mij die te realiseren.
-
6/ Ik kan me voorstellen dat je al werkende aan een collage een gevoel van vrijheid krijgt, zoals je met je grote stalen beelden waarschijnlijk niet hebt, omdat je dan veel moet plannen. Collages zijn handzaam en schetsmatig, maar minder bevredigend voor de maker?
PT
Absoluut niet! De verrassingen zijn zeker zo groot als bij een groot 3D object.Tijdens het collageren verbaas ik me vaak over de monumentaliteit van het werk. Niet groter dan21 / 21 cm pin ik het oog van de toeschouwer, Een werk van 300/400 cm en groter, mist die zeggingskracht, zoals laatst te zien was in het Stedelijk Museum Amsterdam ( A.Kiefer ) .
-
7/ In 1978 zag ik in het Sted.Mu.Amsterdam in het prentenkabinet nieuw collages van Carel Visser (1928-2015 ) de basisvorm was een liggend rechthoekig papieren vlak dat Visser met grafiet zorgvuldig volkomen ' dicht ' had getekend, het vlak had een levendig karakter, de teken-handeling was nog zichtbaar, hij combineerde dat vlak met post-cards, zou jij kiezen voor een dergelijke basisvorm ?
PT
Nee, daarin ben ik niet streng. Wel dient de gekozen grondvorm het eerste beeldend onderdeel tezijn van het werk.
-
8/ Bij de VERBEKE Foundation in Kemzeke (BE) ben je vertegenwoordigt met beelden maar ook met collages. Daar over is een dik boek verschenen. Verbeke verzamelde honderden collages en assemblages.Dat geeft wel aan dat de mogelijkheden onuitputtelijk zijn, en dat, voor de maker tegen lage kosten, speelde dat bij jouw ook ?
PT
De Keuze voor de (foto)collage zit in het aspect " herkenbare werkelijkheid / realisme "In de collage ontstaat door ordening en plaatsing een nieuwe realiteit, die ondanks de herkenbare vormen nog nooit heeft bestaan. Evenmin is dez te " reconstrueren " . En toch is ze er.
-
9/ Je bent nu al tientallen jaren een bewezen talent, hoe was dat zo heel in het begin, hebben docenten als Carel Visser. en Arie Berkulin ( 1939-2025 ) je indertijd goed op weg geholpen?
PT
Beslist. Ondanks dat het totaal verschillende personen waren, stond bij beiden het Kijken boven aan de lijst van te ontwikkelen vaardigheden. Omdat te leren, hanteerden ze ieder een eigen didactiek:- bij Arie luidde de opdracht: " Maak een Beeld " 5 e jr- de opdracht van Carel: " Maak er nog 1" 2 e jr . Veel van geleerd.
Jan Dibbets bezocht mijn atelier op de Ateliers in Haarlem, vaker dan Carel Visser. Dibbets kwam bij een bezoek meteen ter zake. Dat duurde hooguit 5 minuten. Ik was niet zo'n prater. Met hetgeen (niet) gezegd was, kon ik weer weken aan de slag. Eerst alles maar weer eens laten bezinken en verwerken.
PT
-
10/ Hoe kijk je aan tegen kunstmatige intelligentie ? Heeft dat gegeven nog invloed op jouw werk of op de beeldende kunst in het algemeen ?
PT
AI, AI, Ai, ai
Het is kunstmatig, een digitaal hulpmiddel, inderdaad.Maar het is beslist niet intelligent. Dat is het menselijk brein.en juist dat zet ik in bij het maken van mijn werk, in samenwerking methet oog, de visuele component.
10/a Doe je wel eens iets met Chat - GPT ? Heb je wel eens op Piet Tuytel geklikt ?
PT
Niets, ik heb er geen tijd voor. het blijft een speeltje, niet zo interessant. Ik heb er wel eensmet iemand over gesproken, maar het blijft een uitgebreide database/digitale encyclopedie.handig misschien, lekker makkelijk zo men nu wil, maar ik prefereer een boek.
Met dank aan Piet Tuytel.
PS/ Voor mijn blog maakte ik eerder: vragen aan Piet Tuytel 1.2.3. en als kroon nu 4: een kwartet !
PS/2 Piet Tuytel nam deel aan mijn tentoonstelling: Collages en Assemblages in Paviljoen Welgelegen ( Provincie NH ) van 26/1 t/m 1/4 2022.
PS/3 Collages/Assemblages uitgave Verbeke Foundation (BE)1008 pagina's. Engels / Nederlands. 29-21-7- cm. uitgave: 2022 € 65. ( verkrijgbaar via: shop.verbekefoundation.com ) ISBN 9789464448122
*PS/4 ARTZUID 2017 was samengesteld door Rudi Fuchs.
Copyright Rob de Vries / Piet Tuytel Haarlem 2025.