Vragen aan Mari Boeijen over zijn recente werken ! Boeijen pakte na jaren de draad weer op, verrassende werken ontstonden !


 




Mari Boeijen :  Giants, upon their shoulders into their shadows  ( study ) 
Bariet-druk 2022



                

Mari Boeijen ( Mook 1951 ) als kunstenaar opgeleid aan de kunstacademie in Den Bosch en de Ateliers 63 in Haarlem, werkte met 16 mm zw/w films, maakte fotoprojecten, later ook beelden en werken voor de openbare ruimte. Gaf les aan academie’s en was adviseur.

Zijn werken werden in Nederland museaal getoond. Ook waren er tentoonstellingen in het

buitenland: Italië, Engeland, USA ( New York ). Na een op een volgende reeks tentoonstellingen werd het

jaren lang stil rond de kunstenaar, maar eens een kunstenaar altijd een kunstenaar.

Des te verheugender is het te melden dat er weer nieuwe werken aan komen, fotowerken !

Tijd om Mari er wat vragen over te stellen!





1. Je bent nu weer hard aan het werk, niet als kunstadviseur of academie-docent, maar als kunstenaar, hoe voelt dat ?


Het is natuurlijk nooit weggeweest, maar in 2020 voelde het toch als een herstart.


2. Het gaat nu 2022 om een reeks gloednieuwe werken, die ver af staan qua beeld dan de werken uit de 70-80 er jaren, hoe kijk je daar tegen aan ?


Voor mij hebben de nieuwe werken een aansluiting bij de films en fotowerken uit de jaren 70,:de helderheid en tegelijkertijd zijn ze inhoudelijk complexer gewonnen.


3. Had je gevoelsmatig gelijk het idee dat je iets te pakken had, iets waar je verder mee uit de voeten kon ?


Niet directe eerste aanzet was begin 2020, we zaten vast in Italië vanwege corona, en ik had alleen mijn iPhone bij me, daar is het mee begonnen.


4. De vorm is anders, maar heeft voor jouw idee de inhoud zich verder verrijkt t.o.v. de 70-80 er jaren werken ?


                            Zeker, er zit bijna een mensenleven tussen, dat speelt natuurlijk mee.                                                      


5. Je bent met de nieuwe werken weer terug bij het medium fotografie, nu niet meer analoog maar digitaal. Je laat de foto- werken printen, het product is 2-dimensionaal, blijft het twee dimensionaal denk je ?


Voorlopig zeker, het ligt dichtbij me, en je hebt niet veel nodig om iets te maken.


6. Je was jaren lang onzichtbaar als kunstenaar, waag je het eerdaags om op een rijdende trein te springen ?


Ik maak het werk in de eerste plaatsvoor mijzelf, daar ligt de noodzaak.
Als zich de gelegenheid voordoet, dan wel natuurlijk.

We zullen zien!


7. De recente fotowerken presenteer je in een houten baklijst je werkt met passe-partouts, gaat het je om de klassieke uit- straling ?


Dat geldt voorlopig alleen voor deze serie werken.
On the shoulders of Giants


8. On the shoulders of Giants, is een van de titels die je een werk mee gaf, hoe belangrijk zijn titels ? Een leesinstructie voor diegeen die naar het werk kijkt ?


Instructie is me te dwingend, maar een zekere context geeft het wel, ook voor mijzelf als ik er aan werk.


9. Op mij komen de fotowerken over als dynamisch soms explosief, een film die plots wordt stilgezet, een na-beeld wat je soms terug in de tijd kunt lezen, zoiets ?


Ik denk dat wat jij dynamisch noemt te maken heeft met de vrijheid die ik heb teruggevonden, de werken zijn in Italië en Frankrijk ontstaan, het licht speelde daarbij een zeer belangrijke rol, gecombineerd met de mogelijkheden van de iPhone.


10. Je maakt kunstwerken in de eerste plaats alleen voor je- zelf, maar je hoopt toch wel dat ze uiteindelijk goed terecht zullen komen, musea, collecties ?


Daar ben ik op dit moment niet mee bezig er gebeurt zoveel, er is zoveel energie en plezier mee gemoeid, het uitwerken daarvan is de volgende fase dan zien we wel weer. Belangrijk is dat ik het allemaal weer heb teruggevonden!


© rob de vries : tekst / Mari Boeijen : foto

2022


M.Boeijen in zijn Haarlemse atelier.