10 vragen aan Ditty Ketting

 Blog/Ditty Ketting in atelier 2014 1952 Pernis Rt.



1.

De musea blijven nu dicht tot 30 maart, of misschien langer, dito

andere exposities, mis je het museum bezoek erg ?


In het begin van de crisis niet zo, toen heb ik veel in mijn atelier gewerkt. Inmiddels is het wel een groot gemis. Ik hoop dat de musea en galeries snel weer ‘gewoon’ open mogen.


2.

Er is van alles aan de hand; corona, brexit, de tijdgeest, de wisseling

van de wacht in kunstland, het slavernij verleden enz in deze rommelige

tijd lukt het jou steeds weer om je strakke werken te blijven maken,

wat is je geheim ?


Een geheim is het helemaal niet. De concentratie die ik op moet brengen voor mijn werk geeft mij houvast. Natuurlijk word ik geraakt door alles om me heen, maar mijn werk zie ik als een soort van troost tegenover de negatieve of sombere gevoelens die op je afkomen door het besef  hoeveel onrecht er is,  door wat mensen elkaar aandoen, door het gebrek aan gelijkwaardigheid. Troost vind ik voornamelijk ook in de goede dingen die door mensen gedaan worden, keuzes die worden gemaakt om de aarde en de mensen te beschermen.  


3.

Je exposeerde in Engeland, is het er nu makkelijker op geworden,

of zit er een nu een hele papier winkel aan vast ?


Het is wel minder gemakkelijk geworden. Je kan niet meer werk vrijelijk heen en weer transporteren zonder papieren rompslomp, maar uiteindelijk zal het wel wennen. 


4.

MK galerie en Nouvelles Images waar je mee werkte, hadden een

stevige reputatie, toch was er geen opvolging, bij MK niet, en ook

bij NI niet ( even was daar Marie-Jeanne de Rooij maar dat liep

niet goed af ), is een galerie een persoon gebonden fenomeen ?


Als de leiding van een galerie in zijn geheel wegvalt, is het sowieso moeilijk om door te gaan. Elke nieuwe directie heeft inhoudelijk een andere invalshoek, en financieel kan het een groot probleem zijn een bestaande galerie over te nemen. Ik denk dat de laatste reden de grootste bottleneck is.


5.

Jij hebt in je schilderijen nooit een op-art element gestopt, en ook

geen gebogen lijnen, zoals Bridget Riley, je bent echt consequent !

Vind je dat jou werk voldoende wordt gewaardeerd ?


Je zou daar als kunstenaar altijd meer zekerheid over willen hebben, je wilt dat je werk terecht komt bij mensen die ervan houden, maar die zekerheid is er nu eenmaal niet. Elk jaar is het weer spannend of je het huishoudboekje met de inkomsten en uitgaven uit je werk op orde kunt houden. Wat dat betreft mag ik helemaal niet klagen hoor!



6.

Ben je momenteel met een nieuwe serie werken bezig ?


Ja, ik ben pas aan een nieuwe serie begonnen.  Zoals je weet evolueert mijn werk erg langzaam en nu en dan put ik uit een oude serie om met wat ik in de tussentijd gedaan heb een nieuwe start te maken. 

In mijn recente schilderijen zijn de verticale en horizontale lijnen, het raster, gelijkwaardig, waardoor de ruimte die er in een werk ontstaat meer door de kleurvlakken zelf bepaald wordt. Het raster is een contour van de kleurvlakken geworden.


7.

Je beperkt je tot het platte vlak, kun je niets met de derde dimensie ?


Nee, ik bewonder mensen die het gevoel voor de derde dimensie hebben maar ik kan er zelf niets mee. Wel ben ik op zoek naar ruimte in mijn werk, maar die ontstaat uit het platte vlak met daarbij een manier van schilderen die ook nog eens zo weinig mogelijk reliëf heeft. Daar zit voor mij de spanning in. Toch kan ik soms wel eens jaloers zijn op een kunstenaar als Krijn de Koning, die zulke mooie dingen maakt met gekleurde ruimtelijke volumes.


8.

Ken je het werk van Carmen Herrera, zij is nu 105 jaar oud, om haar te

evenaren in deze leeftijd, zal je nog 37 jaar moeten blijven schilderen,

zou je dat lukken ?


Het werk van Carmen Herrera zag ik voor het eerst in werkelijkheid op een beurs in Londen. Het is prachtig! Het feit dat ze zo oud is en nog met haar werk bezig, is natuurlijk uitzonderlijk. Ik zie mezelf nog niet 105 worden, en denk er dus maar niet over na hoe lang ik nog kan schilderen en ‘moeten’ is er natuurlijk al helemaal niet bij, haha.


9.

Ik krijg steeds meer te maken met: ontzamelen i.p.v. verzamelen.

Groeit jullie collectie nog steeds ?


Een paar jaar geleden hebben Aart en ik besloten om onze collectie niet meer aan te vullen, maar helemaal gelukt is dat niet. Af en toe kunnen we het toch niet laten…


10.

Op internet volg ik de kunstwereld internationaal, kunstbeurzen, vernissage TV, you-tube interview met kunstenaars, figuratie is in opmars zou je kunnen zeggen, volg jij ook al die ontwikkelingen ?


Figuratie doet het goed en de vormentaal kan zo anders zijn dan die waarmee je bent opgegroeid en is vaak ontleend aan de virtuele wereld. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wat deze week opviel was de verkoop van een virtueel kunstwerk van Beeple voor 58.000.000,00 euro. Onvoorstelbaar! Een fascinerende wereld, maar vooralsnog houd ik me er persoonlijk niet mee bezig. 

Het kennis maken met fysieke kunstwerken via het internet vind ik zeker nuttig, maar tegelijkertijd heeft het ook zo z’n gebreken. Er gaat toch niets boven oog in oog met een werk te staan en er helemaal in opgaan.


                                                          

© Ditty Ketting en Rob de Vries 2021



                                        Ditty Ketting  Untitled 496  acryl op doek  40/40 cm 2021